Hanna Rautasaari: Elokuu

Akvarellin on maalannut Suomen Ilmavoimamuseolle Hanna Rautasaari. 12-osaisen sarjan teokset julkaistaan kuukausittain ja ne ovat rajoitettuna painoksena (30 kpl/taulu) myynnissä Ilmavoimamuseon museokaupassa hintaan 25 €/kpl (kehystämätön) + toimituskulut. Originaalit ovat nähtävillä ilmestymisensä jälkeen museon perusnäyttelyssä. Ilmailumuseoyhdistys välittää tilaukset Suomen Ilmavoimamuseolle, joka toimittaa ja laskuttaa tuotteet.

Tilaa omasi Suomen Ilmavoimamuseon verkkokaupasta!

Elokuun akvarelli: Kohtalon hetket

Elokuun akvarelli on nimeltään ”Kohtalon hetket”, ja siinä komeilee upea Messerschmitt.

Messerschmitt-lentäjiä päivystämässä kesäkuussa 1944. Viidennen sotavuoden alkaessa oli Ilmavoimien hävittäjäkalusto suurimmalta osin vanhentunutta ja heikkokuntoista. Ajanmukaista kalustoa oli vain yksi laivueellinen Saksasta ostettuja Messerschmitt Bf 109 G2 -hävittäjiä, muun käyttökelpoisen kaluston kärsiessä vakavasta varaosapulasta. Jo valmiiksi lentokoneiden korjauksista ylikuormittunut Valtion Lentokonetehdas pyrki paikkaamaan varaosapulaa sotasaalisosilla ja nopeasti kehitetyillä kotimaisilla osilla ja lentokonepulaa kehittämällä uusia Myrsky-, Pyörremyrsky- ja Humu-lentokonetyyppejä.

Vasta keväällä -44 alettiin Saksasta saada uusia Messerschmitt Bf 109 G6 -hävittäjiä jatkuvana virtana, jonka ansiosta kalustotilanne helpottui. Lisäksi Neuvostoliiton suurhyökkäyksen alettua kesäkuussa saatiin Saksasta tueksi lento-osasto Kuhlmey, jonka tukemana Ilmavoimat oli puolustuskykyinen ylivoimaista vihollista vastaan.

Hävittäjälentäjä Kyösti Karhila kuvailee kesän 1944 kohtalon hetkiä Ossi Juntusen haastattelussa:

"Jollakin tavalla taisteluhenki oli vahva. Joitain kertoja näin ilmassa satoja viholliskoneita yhdellä kertaa, pommikoneita ja niitä saattavia hävittäjiä. Tuntui siltä että vaikka kaikki Suomen Ilmavoimien hävittäjät olisi koottu yhdeksi osastoksi, olisimme tunteneet olomme orvoksi. Myös mieleeni ovat jääneet omien pommikoneitten suojauslennot, koska onnistuimme niissä sataprosenttisesti".

Hinta:25.00 €