Hanna Rautasaari: Huhtikuu

Akvarellin on maalannut Suomen Ilmavoimamuseolle Hanna Rautasaari. 12-osaisen sarjan teokset julkaistaan kuukausittain ja ne ovat rajoitettuna painoksena (30 kpl/taulu) myynnissä Ilmavoimamuseon museokaupassa hintaan 25 €/kpl (kehystämätön) + toimituskulut. Originaalit ovat nähtävillä ilmestymisensä jälkeen museon perusnäyttelyssä. Ilmailumuseoyhdistys välittää tilaukset Suomen Ilmavoimamuseolle, joka toimittaa ja laskuttaa tuotteet.

Tilaa omasi Suomen Ilmavoimamuseon verkkokaupasta!

Huhtikuun akvarelli: Blackburn Ripon

Huhtikuun akvarellissa komeilee englantilainen Blackburn Ripon -meritiedustelukone ja torpedopommittaja. Se valittiin 1.9.1928 korvaamaan I.V.L. Hansa -meritoimintakoneita.

Riponeita alettiin valmistaa lisenssillä Valtion Lentokonetehtaalla syksyllä 1929 mallikoneen saavuttua puoli vuotta myöhässä. Piirustus- ja raaka-ainetoimitukset Blackburnin tehtaalta takkuilivat pahasti ja vuosia kestäneet kokeilut sopivan moottorin löytämiseksi tulivat kalliksi.

Kaikesta huolimatta Riponit olivat luotettavia ja pitkäikäisiä aikana, jolloin uudet konetyypit vanhenivat jo muutamassa vuodessa. Hitaalla ja taistelukyvyttömällä konetyypillä jouduttiin vanhentuneisuudesta huolimatta lentämään pitkiä rintamalinjojen takaisia operaatioita vielä talvi- ja jatkosodassa.

Hinta:25.00 €