Hanna Rautasaari: Maaliskuu

Akvarellin on maalannut Suomen Ilmavoimamuseolle Hanna Rautasaari. 12-osaisen sarjan teokset julkaistaan kuukausittain ja ne ovat rajoitettuna painoksena (30 kpl/taulu) myynnissä Ilmavoimamuseon museokaupassa hintaan 25 €/kpl (kehystämätön) + toimituskulut. Originaalit ovat nähtävillä ilmestymisensä jälkeen museon perusnäyttelyssä. Ilmailumuseoyhdistys välittää tilaukset Suomen Ilmavoimamuseolle, joka toimittaa ja laskuttaa tuotteet.

Tilaa omasi Suomen Ilmavoimamuseon verkkokaupasta!

Maaliskuun aihe: "Kotimainen lentokoneteollisuus käynnistyy"

Ilmailuvoimien Lentokonetehtaan (myöhemmin Valtion Lentokonetehdas) perustaminen voidaan katsoa Ilmailuvoimien komentajan majuri Arne Somersalon ja hänen esikuntansa teknillisen osaston päällikön, luutnantti Asser Järvisen ansioksi. Sotaministerille 25.2.1921 lähetetty Somersalon allekirjoittama muistio päättyi seuraaviin sanoihin: "Armeijamme ylläpito tulee maallemme vuosittain suunnattoman kalliiksi, mutta kaikki siihen käytetyt varat ovat hukkaan heitettyjä, ellei armeija sodan syttyessä ole puolustuskykyinen ja ellei sen aineellinen jälkikuljetus koko sodan ajaksi ole turvattu. Lentokonetehtaan perustaminen on ilmailuvoimiemme elinehto, jonka laiminlyömisestä me sodassa saamme raskaasti kärsiä."

Lentokonetehtaan ensimmäinen ja eniten valmistettu (120 kpl) konetyyppi oli lisenssillä valmistettu Hansa Brandenburg W.33 -meritoimintakoneen modifioitu versio, I.V.L. A.22 "Hansa". Tehtaan ensimmäinen Hansa valmistui 15. lokakuuta 1922. Kuvassa on Hansoja vierailulla Tallinnan Lennusadamissa 1920-luvun puolivälissä.

Minimaalisilla resursseilla käynnistetty lentokoneiden rakennus- ja suunnittelutoiminta vaikutti ratkaisevasti maamme teolliseen kehitykseen ja tekniikan tasoon, sekä tuotti tärkeää osaamista ja onnistuneita kotimaisia koulukonetyyppejä, jotka olivat ratkaisevassa roolissa tulevaan sotaan valmistautuessa.

Hinta:25.00 €