Hanna Rautasaari: Tammikuu

Akvarellin on maalannut Suomen Ilmavoimamuseolle Hanna Rautasaari. 12-osaisen sarjan teokset julkaistaan kuukausittain ja ne ovat rajoitettuna painoksena (30 kpl/taulu) myynnissä Ilmavoimamuseon museokaupassa hintaan 25 €/kpl (kehystämätön) + toimituskulut. Originaalit ovat nähtävillä ilmestymisensä jälkeen museon perusnäyttelyssä. Ilmailumuseoyhdistys välittää tilaukset Suomen Ilmavoimamuseolle, joka toimittaa ja laskuttaa tuotteet.

Tilaa omasi Suomen Ilmavoimamuseon verkkokaupasta!

Tammikuun akvarellin nimi on "Suomen Ilmavoimien alku".

Thulin typ D:n viimeiset valmistelut käynnissä Uumajassa Ruotsissa 6.3.1918. Keskellä kuvaa poseeraavat Valkoiselle armeijalle koneen lahjoittanut kreivi Eric von Rosen ja hänen rouvansa. Koneen lensi Suomeen Nils Kindberg, von Rosenin ollessa matkustajana. Lento Pohjanlahden yli oli vaativa, jopa uhkarohkea. Kone laskeutui onnellisesti Vaasaan 50 minuuttia kestäneen lennon jälkeen.

13.3.1918 päivätyssä ja Ylipäällikön, kenraali Mannerheimin allekirjoittamassa päiväkäskyssä N:0 10, 3§ sanotaan:

"Kuuluisa ruotsalainen löytöretkeilijä, kreivi Eric von Rosen, joka on lahjoittanut armeijallemme sen ensimmäisen lentokoneen, on ilmoittautunut päämajaan saapuneeksi. Hänen kaunis lahjansa tulee vastaanotettavaksi kiitollisuudella ja merkittäväksi lentokoneena N:o 1, Kreivi von Rosen, Suomen armeijan ilmailutarhaan."

Suomen Ilmavoimien vuosipäivää on vietetty 6.3. vuodesta 1923.

Hinta:25.00 €