Ajankohtaisia tapahtumia
Keskiviikko 10.3.2021
Timo Partanen kertoo vierailuistaan Espanjan ja Portugalin ilmailumuseoissa.
Keskiviikko 17.3.2021
Janne Salonen kertoo vierailustaan Luftvaart Museum Avidromessa Lelystadissa.
Lauantai 20.3.2021
Keskiviikko 24.3.2021
Janne Salonen kertoo vierailuistaan Hollannin kansalliseen sotamuseoon Soesterbergissä.
Keskiviikko 31.3.2021
Reino Myllymäki kertoo vierailustaan IMY:n Englanninmatkan yhteydessä de Havilland Aircraft Museumissa Salisbury Hallissa.
Torstai 1.4.2021
Keskiviikko 7.4.2021
Benjamin Helander kertoo Yhdysvaltain avaruussukkulaohjelmasta ja sen päättymisestä.
Torstai 8.4.2021
Uudessa kokoustilassa on istumapaikat n. 100 henkilölle (max. 150 henk,), jolloin voimme pitää sopivat turvaetäisyydet muihin vierailijoihin. Toivomme, että jokainen vieras käyttää suojamaskia. Suojamaskeja on saatavilla myös paikan päältä, jos oma olisi sattunut unohtumaan. Huomioittehan muut ja jos tunnette oireilevan, ette saapuisi paikalle. Pysytään terveinä!
Alun perin tapahtuma piti järjestää 3.12.2020, sitten 4.2.2021. Kiristyneiden koronarajoitusmääräysten vuoksi tapahtuma siirtyi järjestettäväksi myöhemmin.
Keskiviikko 14.4.2021
Timo Partanen kertoo vierailuistaan USA:n pienissä ilmailumuseoissa.
Keskiviikko 21.4.2021
Kuva: Wikimedia Commons.
Yhdistyksen kunniajäsen Carl-Fredrik Geust kertoo vierailuistaan Moninon ilmailumuseoon Venäjällä.
Keskiviikko 5.5.2021
Benjamin Helander kertoo englantilaisten lentoyhtiöiden historiasta, nousukausista ja vaikeuksista.
Torstai 6.5.2021
Keskiviikko 19.5.2021
Timo Partanen kertoo vierailuistaan National Air and Space Museumiin Washington D.C.:ssä.
Keskiviikko 26.5.2021
Auditoriojäseniltaan otetaan 50 nopeinta, etäosallistumismahdollisuutta Microsoft Teamsilla ei ole. Väliaikakahvit (kahvi ja pulla) 4 € ennakkoon kahvit varanneille.
Auditoriojäsenilta piti pitää 17.3.2021, mutta siirtyi koronarajoitusten vuoksi pidettäväksi myöhemmin.
Tiistai 14.9.2021
Yleinen kokous 18.00-18.30, sen jälkeen luento:
Folland FO.141 Gnat valittiin Ilmavoimille suihkuhävittäjäksi vuonna 1956 olosuhteissa, joissa taloudelliset ja ulkopoliittiset mahdollisuudet olivat rajatut. Konevertailujen jälkeen tilattiin Englannista 12 kevyttä Gnatia, joka hankittavissa olevista koneista oli edullisin ja suorituskykyisin. Kone oli kuitenkin vielä kehitysvaiheessa, jonka vuoksi toimitukset viivästyivät ja ensimmäiset koneet saatiin Suomeen kesällä 1958.
Gnatissa ilmeni käytössä jatkuvasti teknisiä puutteita ja vikoja, jotka aiheuttivat tekniselle henkilökunnalle paljon ylimääräistä työtä. Gnat oli ominaisuuksiensa vuoksi jonkin verran vaativa lennettävä, mutta suorituskyvyltään se oli kuitenkin nopea ja ketterä ja sillä oli hyvä nousukyky. Gnatin palvelusaika (1958–1972) jäi lyhyeksi, mutta sillä oli tärkeä osuus Ilmavoimien suihkuhävittäjätoiminnan kehittämisessä.
Luennoi ins.ev.luutn. Jyrki Laukkanen
https://fi.wikipedia.org/wiki/Jyrki_Laukkanen
https://fi.wikipedia.org/wiki/Folland_Gnat
http://www.koalakustannus.fi/kirjat/kirja.php?id_prd=245
Esitys piti olla 13.10.2020, mutta siirtyi keväälle 2021, josta syksylle 2021.
Tiistai 12.10.2021
China Southern Airlines on yksi maailman suurimmista lentoyhtiöistä ja SkyTeamin jäsen, joka harjoittaa yli 2 000 lentoa päivittäin 208 kohteeseen 40 maassa ja eri puolilla maailmaa. Tiivissä yhteistyössä SkyTeamin jäsenlentoyhtiöiden kanssa China Southernin verkosto kattaa 1 062 kohdetta 177 maahan ja alueelle. 126 miljoonaa matkustajaa lensi kanssamme vuonna 2017, mikä teki meistä suurimmat lentoyhtiöt Aasiassa ja kolmanneksi suurimmat IATA:n 240 lentoyhtiön joukosta matkustajaliikenteen perusteella. Erinomaiset turvallisuusennätyksemme, moderni solmukohta Guangzhou Baiyunin kansainvälisellä lentokentällä ja tehokas laivasto, mukaan lukien Airbus A380 ja 787 Dreamliner, tekevät meistä yhden johtavista lentoyhtiöistä, jotka yhdistävät Aasian, Euroopan, Afrikan ja Amerikan.
Tiistai 9.11.2021
Air Navigation Services Finland Oy (ANS Finland) vastaa Suomen ilmatilan käytön hallinnasta sekä lentoreitti- ja lennonvarmistuspalveluista 22 lentoasemalla Suomessa. Lentoreittipalvelut sisältävät Suomen aluelennonjohdon, ilmatilan hallinnan, lentopelastuksen sekä lentoliikennevirtojen säätelyn. Lisäksi vastaamme lennonvarmistustekniikan palveluiden tuottamisesta.
Miehittämättömien ilma-alusten yleistyminen edellyttää innovatiivisia digitaalisia ratkaisuja, jotta voimme varmistaa turvallisen lentoliikenteen ilmatilassamme. Siksi on luontevaa, että kehitämme uusia digitaalisia palveluita juuri tähän tarpeeseen. Esitelmän pitää TMF-konsernissa lennonvarmistuspalveluita tuottavan ANS Finlandin markkinoinnista ja asiakkuuksista vastaava johtaja Pasi Nikama.
Esitys piti pitää alun perin 10.11.2020, mutta siirtyi keväälle 2021.
Lahden Ilmasillan tapahtumat
Muut tapahtumat
Ilmailuhistoriallisten yhdistysten tapahtumat
Jäsentapahtumat