MiG-21BIS:n ohjaamokokonaisuuden takaseinän pesu ja ilmanottokanavien peittäminen

Torstai 22.12.2022 - Tiistaikerholainen

Ilmailumuseoyhdistyksen omistaman MiG-21BIS (MG-111) ohjaamokokonaisuuden valmistelut elämyssimulaattoriksi ovat olleet käynnissä Tiistaikerhossa koko syyskauden ajan. Ohjaamon sisätilan purku mittareista ja johdoista simulaattorilaitteiden tieltä on edelleen meneillään. Siinä rinnalla on keskitytty ohjaamokokonaisuuden ulkopintojen edellyttämiin töihin. Jatkossa käytän tässä blogissa sanan ohjaamokokonaisuus sijasta sanaa simulaattori.

Blogi_2022-35-01.jpg

Simulaattorin takaseinästä on saatu purettua kaikki siinä kiinni olleet johdot ja laitteet. Sen jälkeen seinä puhdistettiin Tikkurila Oy:n maalipesulla takaseinän maalausta ennakoiden. Pesua varten simulaattori työnnettiin pihalle Suomen ilmailumuseon entisöintitilasta. Maalipesua ruiskutettiin suihkepulloilla takaseinään ja pinta pestiin harjoilla. Sen jälkeen maalipesulla pestyt pinnat huuhdottiin huolellisesti vedellä käyttäen siihen museon entisöintitilan paloletkua.

Blogi_2022-35-02.jpg

Blogi_2022-35-03.jpg

Blogi_2022-35-04.jpg

MiG-21BIS -simulaattorin takaseinä maalataan MG-111 ulkopinnan haalistuneen vihreän värin sävyyn. Näin siitä tulee visuaalisesti yhdenmukainen simulaattorin alkuperäisen haalistuneen kanssa. Samalla maalilla maalataan simulaattorin etuseinä. Maalin hankkimiseksi mentiin Pintavärin Vantaan liikkeeseen mukanamme yksi MiG:in pinnaltaan haalistunut muotosuojus. Siitä määritettiin vihreän värin sävy (NCS S5010G50Y) ja sen mukaan sekoitettiin Teknos Oy:n KIRJO-maali simulaattorin taka- ja etuseinän maalaamiseksi.

Blogi_2022-35-05.jpg

Päätettiin kuitenkin siirtää maalipesulla pestyn takaseinän maalausta siihen asti, kunnes on peitetty kannella simulaattorin takaseinässä olevat moottorin ilmanottokanavien aukot. Simulaattorin taka- että etuseinän ilmanottoaukkojen peittäminen on ennen muuta turvallisuuskysymys. Ilmanottokanavien aukot ovat sen verran kookkaita, että museossa käyvä pikkulapsi, ja vähän isompikin, mahtuu hyvin ryömimään kanavan sisään. Simulaattorin etuseinässä on lisäksi peitettävänä laskutelinekuilun aukko.

Blogi_2022-35-06.jpg

Ilmanottokanavien aukot päätettiin peittää tukevalla läpinäkyvällä pleksillä. Näin aukon sisälle pääsee näkemään. Pleksien kiinnittäminen aukkoon tehdään niin, ettei pleksejä saa helposti irti, jottei museossa kävijöille tulisi kiusausta niitä irrottaa, mutta kuitenkin niin, että pleksit ovat tarvittaessa irrotettavissa.

Blogi_2022-35-07.jpg

Aloitettiin pleksien tekeminen simulaattorin takaseinän vasemmanpuoleisesta ilmanottokanavan aukosta. Tällä aukolla testataan, kuinka pleksi saadaan leikatuksi, muokatuksi sekä istutetuksi kanavan aukkoon. Vasta, kun tämä ilmanottokanavan aukkoa peittävä pleksikansi on saatu aukkoon sovitettuna, aloitamme oikeanpuoleisen aukon pleksin tekemisen.

Blogi_2022-35-08.jpg

Suomen ilmailumuseon materiaalikontista löytyi vallan sopivaa 5 mm paksua polykarbonaattipleksiä. Polykarbonaattipleksi on helposti sahattava ja muotoiltava eikä se ole altis halkeamaan sitä käsiteltäessä. Aseteltiin ilmanottokanavan aukon päälle aukkoa kookkaampi pleksi ja siihen piirrettiin kanavan muoto. Sen jälkeen pleksi sahattiin vannesahalla piirtoviivaa pitkin alustavaan muotoonsa. Pleksiä aukkoon kokeilemalla sitä muokattiin vaihe vaiheelta kanavan aukon reunojen mukaiseen muotoon. Tavoitteena on muoto, jossa pleksi painuu sopivan tiiviisti aukon reunojen sisäpuolelle. Pleksi saatiinkin muokattua juuri sopivaksi kanavan aukkoon painettavaksi.

Blogi_2022-35-09.jpg

Oikeanpuolisen ilmanottokanavan aukon tekemiseen käytimme mallina vasemmanpuoleiseen kanavaan tekemäämme pleksiä, mutta peilikuvana. Oletimme, että ilmanottoaukot olisivat toisiinsa nähden identtiset. Leikattuamme oikean ilmanottokanavan aukkoon tulevan pleksin ja sovitettuamme sitä aukkoon, totesimme etteivät kanavat olleetkaan täysin identtiset eli ”suuri maa, suuret toleranssit”. No, pleksiä muokattuamme sekin painautui tiiviisti aukon reunan sisäpintaan. Nyt simulaattorin takaseinän kummankin ilmanottokanavan aukon kansi on kiinnittämistä vaille valmis.

Blogi_2022-35-10.jpg

Pleksien kiinnittämiseksi päädyimme L-muotoisiin pidikkeisiin. Pidikkeen toinen pää kiinnitettäisiin pleksilevyyn ja toinen pää ilmanottokanavan aukon reunaan. Pidikkeitä varten leikattiin alumiinilevystä listoja, jotka katkaistiin sipivan pitkiksi paloiksi ja taivutettiin L-muotoisiksi. Pleksien kiinnittämiseen pääsemme Tiistaikerhon joulutauon jälkeen.

Blogi_2022-35-11.jpg

Rinnan simulaattorin takaseinän pleksikansien tekemisen työskenneltiin simulaattorin etuseinässä olevan laskutelinekuilun aukon peittämiseksi. Poiketen moottorin ilmanottokanavien aukoista, laskutelinekuilun aukkoon tuleva kansi tehdään liimalevystä. Ensin tehtiin laskutelinekuilun aukon muotoinen malli helposti muokattavissa olevasta eristelevystä. Eristelevymallin mukaan sahattiin 15 mm vahvuisesta liimalevystä kansi laskutelineaukkoon. Kannen muokkaus lopulliseen muotoonsa ja sen kiinnittäminen paikalleen siirtyy Tiistaikerhon kevätkaudelle

Kuvat: Lassi Karivalo.

2 kommenttia . Avainsanat: ilmailuhistoria, Tiistaikerho, MiG-21BIS, MG-111