Jäseniltaan osallistui reilut kuusikymmentä

22.03.2015

Ilmailumuseoyhdistyksen jäseniltaan keskiviikkona 18.3.2015 oli saapunut puhumaan Satakunnan lennnoston komentaja eversti Juha-Pekka Keränen. Hän puhui otsikolla Ilmavoimat - ajankohtaista 2015.

Ilmavoimat vastaa ilmapuolustuksesta ja ilmaoperaatioista sekä tukee muita viranomaisia ja toteuttaa kriisinhallintatehtävät. Ilmapuolustus on luonteeltaan ennaltaehkäisevää toimintaa. Avainasemassa on ilmavoimien selviytyminen taisteluun, jota varten voimia on hajautettava, liikutettava, suojattava ja varmennettava niin, että taistelukykyä ei esimerkiksi pystytä tuhoamaan maahan. Kokemus on opettanut, että mikään puolustus ei kestä vastustajan ilmanherruutta.

Ilmavoimien tehtävä on osoittaa kulloisenkin tilanteen mukaista valmiutta koko valtakunnan alueella, tuottaa viholliselle lamauttavat tappiot ja riittävää ilmanherruutta ylläpitämällä suojata valtakunnan tärkeitä toimintoja, kohteita ja joukkoja. Keränen kertoi sodan kuvan muutoksesta käyttäen esimerkkinä Venäjän ja Georgian konfliktia elokuussa 2008.

Keränen kertoi ilmatilannekuvan muodostamisesta, jakelusta ja käyttämisestä sekä operatiivisen hävittäjäpäivystyksen toteuttamisesta. Suomenlahden toimintaympäristöä leimaa kapea kansainvälinen ilmatila, jota esimerkiksi Venäjän ilmavoimat käyttävät hyväkseen liikennöidessään Kaliningradin alueelle. Ilmatilan reunasta on lyhyimmillään Helsinkiin kahden minuutin lentomatka; Pirkkalasta kertyy lentoaikaa 12 ja Rissalasta 20 minuuttia...

Jäsenillan toisessa osassa Keränen kertoi Ilmavoimien organisaatiouudistuksesta. Lähtötilanteessa vuonna 2013 Ilmavoimilla oli esikunnan lisäksi kolme lennostoa, materiaalilaitos, koelentokeskus, teknillinen koulu, lentosotakoulu, ilmasotakoulu ja tukilentolaivue kaikkiaan seitsemällä paikkakunnalla. Rauhanajan vahvuus oli noin 4 300 henkilöä, joista 1 500 varusmiehiä. Sodanajan vahvuudeksi oli suunniteltu 35 000.

Organisaatiouudistuksessa Hornet-hävittäjät keskitettiin Lapin lennostoon ja Karjalan lennostoon, jolloin Satakunnan lennostoon keskitettiin yhteys- ja kuljetuskoneoperointi, tutkimus- ja kehitystoiminta ja koelentotoiminta. Lennostojen rinnalle rakennettiin Ilmasotakoulu, joka kattaa entiset teknilliset koulut, lentosotakoulut ja ilmasotakoulut. Muutoksen jälkeen normaaliolojen vahvuus on 3 300, josta varusmiehiä 1 300. Poikkeusolojen suurimmaksi vahvuudeksi on suunniteltu 25 000.

Kaluston osalta Keränen esitteli kaluston keskeisimmät kehittämistoimenpiteet. Kuljetuskaluston osalta käyttöön on otettu Casa- ja PC-12-kuljetuskoneet. Hävittäjätorjunnan ytimessä on Hornet-hävittäjien MLU2-päivitys, joka sisältää sekä tietotekniikkaa että uusia asemahdollisuuksia ja joka läpiviedään kalustoon vuosien 2012-2016 aikana. Oleellinen uudistus on myös liikkuvan keskivalvontatutkakaluston käyttöönotto. Ilmavoimat osallistuu monenlaisiin kansainvälisiin harjoituksiin ja yhteistyöhön EU:n ja Pohjoismaiden alueella.

imy_jasenilta_2015-03-18.jpg

Eversti Juha-Pekka Keränen ja taustalla Janne Salonen jakamassa kysymysvuoroja.

Lopuksi Keränen kertoi Satakunnan lennoston organisoinnista, toiminnasta ja kalustosta.

Ilmailumuseoyhdistyksen jäseniltaan osallistui reilut kuusikymmentä henkilöä.

Reino Myllymäki

24.04.2024Lisäinformaatiota Ilmailumuseoyhdistyksen elokuun 2024 Ruotsin-matkasta
19.04.2024Jyrki Laukkanen ja Jukka Salokannel lentokapteeniksi
15.04.2024IMY järjestää matkan Ruotsin ilmavoimien lentopäivään 24.8.2024