Broch keräsi auditorion täyteen

31.08.2015

Saksalainen 81 ilmavoiton hävittäjä-ässä, lentäjäveteraani Hugo Broch vieraili Ilmailumuseoyhdistyksen vieraana Suomen Ilmailumuseolla lauantaina 29.8.2015.

Broch_2015-08-29_b.jpg

Ennen varsinaista luento-osuutta Hugo ja Renate Broch tutustuivat Ilmailumuseoyhdistyksen Tiistaikerholla entisöinnissä olevaan Focke-Wulf Fw 44 J Stieglitz -koneeseen, jollaisella Broch lensi lentokoulutusaikoinaan 1940-luvun alkuvuosina. Kuvassa Raimo Malkamäki, Hugo Broch ja Olli Kivioja.

Broch_2015-08-29_a.jpg

Matkalla Suomen Ilmailumuseon entisöintitilaan oli mahdollisuus tutustua pikaisesti museon ykköshallin koneisiin ja ottaa kuva maailman ainoan Polikarpov UTI-4 -koneen edessä. Kuvassa Janne Salonen, Hugo Broch ja Raimo Malkamäki.

Broch_2015-08-29_e.jpg

Hugo Brochia kuuntelemaan oli saapunut lähes auditoriollinen - tarkalleen ottaen 118 - ilmailuhistoriasta kiinnostunutta, jotka tervehtivät lentäjäveteraania taputuksin. Tilaisuuden aluksi tulkkinakin toiminut Raimo Malkamäki haastatteli Hugo Brochia tämän urasta Luftwaffen lentäjänä sekä ajasta ennen sitä ja sen jälkeen. Tämän jälkeen oli aikaa yleisökysymyksiin.

Broch_2015-08-29_c.jpg

Raimo Malkamäki ja Hugo Broch

Hugo Brochin isä osallistui ensimmäiseen maailmansotaan jalkaväessä palvellen. Hugo ei halunnut jalkaväkeen, vaan ilmavoimiin ja vielä vapaaehtoisena. Alaikäisenä Hugo tarvitsi isänsä suostumuksen ja saikin sen lopulta.

Hugon tie lentäjäksi kävi Luftwaffen rakennusjoukkojen kautta. Koulutus oli kovaa. Kun hyökkäys länteen alkoi toukokuussa 1940, Hugo oli vielä purkamassa vanhoja zeppeliinihalleja Frankfurtissa. Lentokoulutukseen Hugo siirrettiin vasta lokakuussa 1940.

Vaikka hinku rintamalle oli kova, lentokoulutus eteni hitaasti. Lentokoulutuksen aikana Hugo lensi mm. Klemm Kl 25 ja 35 -koneilla, Bücker Jungmeister - ja Focke-Wulf Fw 44 Stieglitz -koulukoneilla sekä Junkers Ju 52 -koneella.

Tie rintamalle kävi Ranskaan sijoitetun Ergänzungsjagdgruppe Ostin kautta. Itärintamalle JG 54:n 6. lentueeseen Hugo Broch pääsi vasta maaliskuussa 1943 - kaksi ja puoli vuotta lentokoulutuksen alkamisen jälkeen. Ensimmäinen ilmavoittoa ei merkitty Hugolle, koska ei pysynyt tilanteessa parinjohtajansa lähellä.

Hugo Broch puhui lämpimästi esimiehistään JG 54:ssä, mm. eversti Hannes Trautloftista ja Kurt ”Papa” Pflugbeilistä, jotka hänen mukaansa pitivät hyvää huolta joukoistaan.

JG 54:n II laivue osallistui osana Osasto Kuhlmeytä Kannaksen suurhyökkäyksen torjuntaan. Hugo Broch oli tuohon aikaan komennettuna lennonopettajaksi Ranskaan. Hänen ainoa Suomi-kytköksensä on se, että hän vei JG5:lle yhden loppuunlennetyn Messerschmittin Lappiin.

Venäläiset pilotit - sekä miehet että naiset - olivat Brochin mukaan taitavia ja heidän lukumäärällinen ylivoimansa oli 5:1. Koneet olivat tasavertaisia ja erot syntyivät pilottien taidoista. Venäläiset myös muuttivat taktiikkaansa sodan edetessä. Kun esimerkiksi IL-2:n heikoin kohta oli öljynjäähdytin koneen alapuolella, venäläiset siirtyivät lentämään niin matalalla, että siihen ei voinut alapuolelta osua.

Broch lensi sekä Messerschmitt Bf 109:llä että Focke-Wulf Fw 190:llä. Fw 190 oli hänen mukaansa tukeva ja kesti kovempaa käsittelyä kuin Messerschmitt, eikä ohjaamisessa tarvinnut samaan tapaan voimaa. Fw 190 oli myös vahvasti aseistettu: kaksi konekivääriä rungon päällä ja neljä tykkiä siivissä, joskin rintamalaivueissa ulommat siipitykit otettiin yleensä pois.

Broch_2015-08-29_d.jpg

"Ilmataistelu on kuluttavaa, koska koko ajan on oltava tarkkana eikä ole varaa hengähtää. Mutta hyvin kävi", Hugo Broch kertoi Raimo Malkamäen tulkkaamana.

Ollessaan kahdeksan kuukauden ja 30 ilmavoiton mittaisen rintamapalveluksen jälkeen kouluttajana Biarritzin lähellä Hugo Broch menetti ensimmäisen kerran miehen. "Olimme harjoittelemassa osastolennossa paikanvaihtoa Biskajanlahdella matalalennossa. Paikanvaihdot piti tehdä yläkautta. Jostain syystä yksi teki vaihdon alakautta ja osui aaltoihin", Broch kertoi.

Koulutuskeskus siirrettiin pian Saksan itäosaan, jossa lentäjätoveri ajoi laskussa ympäri ja tukehtui bensiiniin. Hugo Broch piti puheen hautajaisissa ja hän piti näitä hautajaismuistoja ikävimpinä.

Komennus takaisin itärintamalle vei hänet Kuurinmaan mottiin, mistä Kurt ”Papa” Pflugbeil oli luvannut tuoda kaikki kotiin. Motista huolimatta tunnelma joukoissa oli positiivinen. Ju-52:lla tuotiin koneisiin lisäpolttoainesäiliöitä. Kun sota loppui, Hugo lensi Fw 190:n Flensburgiin antautuakseen briteille, koneesta oli poistettu kaikki panssarointi ja muu ylimääräinen, jotta mukaan saatiin kolme maahenkilökunnasta.

Hugo Broch ei ollut sotavankeudessa, vaan internoituna. Olot olivat kohtuullisen hyvät, asuttiin teltoissa pellolla ja sai liikkua.

Yksi laskuvarjohyppykin sattui Hugo Brochin lentäjän uralle. Talvella Kuurinmaalla Fw 190:n trimmi jumittui 5 000 metrissä ja kone lähti laskuun. Kun kone 800 metrin korkeudessa puolestaan alkoi nousta uudelleen, Hugo hyppäsi.

Sodan jälkeen Hugo Broch hankki uudelleen lentolupakirjan vuonna 1955, kun siviililentäminen sallittiin. Lentäminen oli kuitenkin kallista ja kun hän perusti perheen, hän luopui lentämisestä vuonna 1960.

Yleisökysymysten jälkeen Hugo ja Renate Brochille lahjoitettiin Junkers-merkit, otettiin yhteiskuvia ja Hugo Broch jakeli nimikirjoituksia.

Broch_2015-08-29_f.jpg

Yhteiskuvassa Hugo Brochin ympärillä suomalaisia sotaveteraaneja.

Broch_2015-08-29_g.jpg

Hugo Broch painoi jokaisen nimikirjoituksen yhteyteen leimasimella vihreän sydämen - JG 54:n tunnuksen.

Lämminhenkinen tilaisuus kesti liki 2 tuntia.

Reino Myllymäki

22.03.2024Suomen Ilmailumuseon Uusi Ilmailumuseo -hanke toteutuu
18.03.2024Päiväretki 23.3.2024 Tikkakoskelle pienoismallipäivään on peruttu
19.02.2024Kevään ilmailukirjallisuushuutokauppa la 13.4.2024