Malmi keräsi 38 000 ilmailun ystävää

19.08.2015

Viime viikonloppuna Malmin lentoasemalla järjestetty Finland International Airshow -tapahtuma keräsi 38 000 osanottajaa.

IMY_Malmi_2015-08-15.jpg

"On selvää, että poikkeuksellisen lämmin ja aurinkoinen elokuinen ilma houkutteli paikalle viime hetken empijätkin. Olemme tulokseen hyvin tyytyväisiä. Ja jo toistamiseen oli kiva huomata kuinka paljon ilmailufanien lisäksi paikalle saapui aivan tavallisia perusperheitä, isiä ja äitejä lapsineen", kertoo Finland International Airshow -tapahtuman tuottaja Tiina Nousiainen.

"Niin lauantai- kuin sunnuntaiaamunakin ennen porttien avaamista olikin hauska seurata, kun ilmailusta ja lentokoneista kiinnostuneet keski-ikäiset miehet järjestelmäkameroineen ja kiikareineen seisoivat kiltisti samassa jonossa lippuluulla yhdessä värikkäästi pukeutuneiden ja kännykkäkameroin varustautuneiden teinityttöjen kanssa", Tiina Nousiainen totesi.

IMY_Malmi_2015-08-16.jpg

Säässä ei ollut todellakaa paljoa valittamista. Lauantain aurinkoinen sää jatkui sunnuntaina hieman tuulenvireisenä. Sunnutaille saattunut yksittäinen voimakas tuulenpuuska kaatoi kyllä jonkin katoksen ja heitti hellehattuja ilmaan mutta muutoin tuuli oli pikemminkin vilvoittava kuin haitallinen. Lämpötilakin oli yli 20 astetta.

Kairys ja Uggeldahl suosikit

IMY_Hornet_2015-08-16.jpg

Ilmailunäytöksen suosikeiksi nousivat taitolentoveteraani Jurgis Kairys ja vaikuttavan Hornet-taitolentoesityksen tehnyt Lapin lennoston kapteeni Ville Uggeldahl.

Ilmailumuseoyhdistys: meni yli odotusten

Ilmailumuseoyhdistyksen osasto oli rakennettu kahteen kuusimetriseen merikonttiin, joista toisessa oli MY-5:n runko sekä toisessa osittain uudistuotantoa, osittain entisöity pyrstökokonaisuus ja neljä infonäyttöä. Liikkeellä oltiin VL Myrsky II -entisöintiprojekti teemana. Konttien ulkopuolelle oli rakennettu myyntipiste.

IMY_Standi_e_2015-08-15.jpg

Monen kysymys heidän nähtyään MY-5:n ruosteisen rungon oli: "Mistä tuo on löytynyt?" Siitä alkoi tarinat Myrskystä ja sen vaiheista. Näin saatiin tietoa Myrskystä ja sen entisöinnistä levitettyä pääkaupunkilaisten joukkoon ja samalla onnistui tutustuminen Myrskyn runkoon ja osiin todella läheltä!

Myyntituotteista parhaiten meni kaupaksi arpa, joita myytiin satoja. "Viikonloppu onnistui sekä toiminnallisesti (sää) että taloudellisen tuloksen kannalta paremmin kuin odotettiin", totesi Ilmailumuseoyhdistyksen puheenjohtaja Janne Salonen.

Vatanen: tärkeät asiat ovat usein harvojen harteilla

Ilmailumuseoyhdistyksen osastolla vieraili sunnuntaina entinen europarlamentaarikko ja ralliautoilija Ari Vatanen. Vatanen toivotti VL Myrsky II -entisöintiprojektille onnea ja muistutti, että "tärkeät asiat ovat usein harvojen harteilla".

IMY_Vatanen_2015-08-16.jpg

Tavataanko ensi vuonna Malmilla?

Malmin lentoasemaa ja samalle Finland International Airshow -tapahtumaa varjostaa Malmin lopettamisen uhka. Helsinkiläispoliitikot haluavat lopettaa ilmailutoiminnan lentoasemalla ja rakentaa tilalle taloja. Malmin lentoasema onkin Suomen uhanalaisin kulttuuriperintökohde.

"Menestyksellisen tapahtuman jälkeen olisi tietysti luonnollista alkaa suunnitella uutta ilmailutapahtumaa ensi kesälle, mutta kukaan ei oikein tunnu tietävän Malmin lentoaseman kohtaloa. Ehkä ilmailuun liittyvä toiminta täällä Malmilla loppuu. Toivomme tietysti, ettei se loppuisi, mutta ratkaisu lienee Helsingin kaupunginvaltuuston käsissä", Tiina Nousiainen sanoi.

Reino Myllymäki

19.04.2024Jyrki Laukkanen ja Jukka Salokannel lentokapteeniksi
15.04.2024IMY järjestää matkan Ruotsin ilmavoimien lentopäivään 24.8.2024
15.04.2024Ilmailumuseoyhdistys palkitsi ansioituneita