Kurjen laskutelineen kunnostus

Torstai 7.7.2016 - Tiistaikerholainen

Maaliskuun 20. päivänä vuonna 1927 Suomenlinnan jäältä ensilentonsa tehneessä VL K.1 Kurki lentokoneessa on tyypillinen aikakautensa mukainen laskuteline. Se on teräsputkirakenteinen kehikko sandum -kumisine joustinpunoksineen. Kurjen koelennot tehtiin pääasiassa suksivarustuksella, mutta myös pyöriä kokeiltiin. Epäkelvoksi lentokoneeksi osoittautunut Kurki varastoitiin museointia varten jo koelentojen päätyttyä vuonna 1927.

Blogi_2016-14-1b.jpg

Kurjen laskutelineen teräsputkirakenteiset metalliosat oli selvityksemme mukaan maalattu alun perin mustalla lakkamaalilla. Suksien näkyvät puuosat oli todennäköisesti tervattu, josta on suksissa vielä viitteitä näkyvissä.  Viitteenä on myös se, että Kurkea koskevien materiaalihankintojen joukosta löytyy maininta tervasta. Mihinkään muuhun kuin suksen puuosiin ei tervan hankinta tunnu todennäköiseltä.

Blogi_2016-14-1c.jpg

Kuten itse kone, niin laskutelinekin on 89 vuoden varastoinnin seurauksena kokenut kovia. Laskutelineen kaikki metalliosat ovat pahasti ruosteessa, suksien puuosien tervaus on haihtunut ja sandum -kumit rikki. Päätettiin puhdistaa teräsputket ruosteesta ja maalata mustaksi.

Blogi_2016-14-2-3.jpg

Ennen kuin päästiin ruosteen poistoon, koko laskuteline irrotettiin Kurjen rungosta ja purettiin osiinsa, jotta ruosteen poisto ja osien uudelleen maalaus olisi helpompaa. Ruostuneiden metalliosien puhdistaminen päätettiin tehdä hiomalla ruoste pois mekaanisesti. Tavoite ei kuitenkaan ollut puhdistaa teräsputkia aivan puhtaalle metallille vaan saada ruosteesta valtaosa pois ennen kirkkaalla Isotrol -lakalla tehtävää pohjamaalausta.

Blogi_2016-14-4.jpg

Isotrol -lakka soveltuu hyvin ruostuneille pinnoille, koska lakka omaa erinomaisen tunkeutumiskyvyn ja lakalla on ruostumisen jatkumista ehkäisevästi ominaisuus. Pohjamaalina toimivan kirkkaan Isotrol -lakan päälle vedetään musta Isotrol -lakka jäljittämään Kurjen laskutelineen metalliosien alkuperäistä mustaa maalia.

Blogi_2016-14-6-9.jpg

Metalliosien hiontaan käytettiin sekä käsihiomapaperia että paineilmalla toimivaan porakoneeseen kiinnitettäviä erilaisia hiomaharjoja. Hiominen tehtiin ulkona. Myös suksien puuosat hiottiin puhtaiksi tulevaa tervausta varten.

Blogi_2016-14-12-13.jpg

Kun metalliosat oli saatu puhdistettua ruosteesta, ne maalattiin kirkkaalla Isotrol -lakalla. Kuten etukäteen oli jo odotettavissa, kirkas lakka toi esiin teräsputkien pinnassa olevia jäänteitä alkuperäisestä mustasta maalipinnasta.

Blogi_2016-14-14.jpg

Kirkkaan lakan kuivuttua teräsputkien pintaan vedettiin musta Isotrol -lakka. Suksien puuosat odottavat vielä tervaa pintaansa.

Historiallinen kuva: Suomen Ilmailumuseon kuva-arkisto.

Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, lentokone, VL Kurki

21.4.2020 12.09  eetu

Tehtiinkö ruosteen poistoa hiekkapuhaltimella ollenkaan? Tosi tarkkaa työtä on näköjään koneen huolto. Kiva lukea täällä tästä prosessista kun ei ole ollenkaan päässyt näkemään itse.

21.4.2020 20.20  Reino Myllymäki

Kiitos kysymyksestäsi Eetu!

Kurjen laskutelineiden ruosteen poisto tehtiin vain hiomapaperilla ja pyörivillä teräsharjalaikoilla. Siihen oli pääasiassa kaksi syytä. Ensinnäkin tuolloin ei Suomen Ilmailumuseolla vielä ollut hiekkapuhallusmahdollisuutta. Toiseksi käyttämämme Isotrol ruosteenestomaali on tyypiltään sellainen, että yleistäen voidaan sanoa, että Isotrolin voi periaatteessa vaikka vetää suoraan ruosteiseen metallipintaan ja lakka tunkeutuu ruosteen läpi metallin pintaan saakka ja estäen hapettumisen jatkumisen. No, niinhän me emme kuitenkaan tehneet, vaan poistimme ruosteen niin hyvin kuin saimme tehdyksi em. toimenpitein, jonka jälkeen puhdistetut osat käsiteltiin ensin suojaavalla kirkkaalla Isotrol lakalla ja sen jälkeen mustalla pigmentoidulla Isotrol -maalilla.
(Lassi Karivalon vastaus)